fredag 7. mai 2010

Det kommer til et punkt, men SÅ...


Det er noe som heter at du skal ta på deg din egen oksygenmaske før du hjelper andre med sin. Og det er en himla god regel. Det er ingen som tjener på at lyset brenner i begge ender, som man sier... Det er ikke mye hjelp i en godhjertet men død sidemann.

Men kommer det ikke til et punkt, da? Hvor mye oksygen skal du inhalere før du begynner å hjelpe medpassasjeren din med å få på seg en maske?

Jeg ble invitert til en Facebook-gruppe med det klingende navn "Ta vare på Norge før vi tar vare på alle andre!!!" Det er godt og vel 17000 medlemmer i gruppen. Og jeg kjenner minst et par oppegående medlemmer der inne. Og blant de fleste av disse 17000 medlemmene går jeg ut ifra at deres medlemskap i gruppen handler mer om at de har hjerte for de i Norge som har problemer og trenger hjelp, enn at de ikke vil yte en femmer til Haiti før alle i vår lille andedam har egen brygge og yacht.

Men jeg kjenner likevel for å ta til motmæle! Jeg synes fremstillingen av at en hanglende rusomsorg, eldreomsorg osv skranter fordi vi som verdens rikeste land også velger å hjelpe andre blir fullstendig bom. Det finnes mennesker i Norge som lider, og som faller mellom stolene i velferdssamfunnet. Det er trist - og det trenger fokus. Noe jeg tror er formålet med nevnte gruppe. Men jeg tror ikke nødvendigvis det er penger som kan bøte dette hullet i velferdsgarnet. Det er INGEN i verden som har mer penger enn oss! Og det er faktisk ingen i verden som har det bedre enn oss heller - til tross for at det også i Norge finnes mennesker som "drar ned" statistikken.

Ja til å bruke hodet og hjertet, og også penger, på å sikre alle i Norge et godt liv! Men det siste vi trenger i dette landet, er å få et enda større fokus på egen "oksygenmaske", bare for å la det være en gyldig unnskyldning til å la være å hjelpe andre med sin.

Skal vi bli et folk som er rake ryggen, hjelper det lite å falle for fristelsen til å bøye seg enda dypere inn i navlebeskuelse. Jeg tror vi også på hjemmebane hadde kommet langt med å dyrke fram et enda større hjerte for de som ikke bor i andedammen.

Kloakkrørene i Norge er enkelte steder ikke skiftet på hundre år! Vet dere, at det finnes store arealer på kloden hvor det bor levende, pustende mennesker - UTEN kloakkrør.
Veistandarden vår er elendig enkelte steder! Vet dere, det finnes steder hvor infrastrukturen er så elendig at du dør om du får betennelse i tåa, for det finnes ingen måte å komme seg til legekontoret på.
En av hovedårsakene til at det er 16000 påbegynte små babyer som ikke blir født i Norge idag er økonomiske bekymringer. http://www.fvn.no/lokalt/kristiansand/article759974.ece
Visste dere at Norge er VERDENS BESTE LAND Å VÆRE MOR I!? http://www.reddbarna.no/default.asp?V_ITEM_ID=25450

Det SISTE vi trenger i vår ego-mentalitet, er å stille egen "nød" opp mot nød andre steder - som en unnskyldning til å la være å strekke oss ut mot dem. La oss heller stille dem opp mot hverandre for å avle litt takknemlighet, og kanskje evne til å se tingene med mer håpefulle øyne.

Enhver er seg selv nærmest, dessverre. Jeg for min del vil prøve å kjempe mot det.

1 kommentar:

  1. Eg like bloggen din, Kristine. Mange gode tankar!

    SvarSlett